Nasza Loteria NaM - pasek na kartach artykułów

Wybory 2014 w Chełmie. Kandydaci odpowiadają na Wasze pytania. Mariusz Wieliczko

opr. KS
Wybory 2014 w Chełmie - Mariusz Wieliczko odpowiada na Wasze pytania.
Wybory 2014 w Chełmie - Mariusz Wieliczko odpowiada na Wasze pytania. materiał komitetu
Mariusz Wieliczko - kandydat na prezydenta Chełma odpowiada na pytania wysłane przez naszych czytelników. Spośród nadesłanych do naszej redakcji wybraliśmy 7, które najczęściej padały. Przeczytajcie jak Mariusz Wieliczko chce rozwiązać problemy, które Was nurtują.

Wybory 2014 w Chełmie - Mariusz Wieliczko odpowiada na pytania nadesłane przez mieszkańców Chełma
1. Jaki ma Pan pomysł na zachęcenie inwestorów do budowania firm w naszym mieście? Czy zechce Pan obniżać podatki? Jeśli tak, to na jakie inwestycje? Jeśli nie, to jak ich zachęcać do inwestowania w naszym regionie?
Problemem Chełma jest to, że na jego obszarze brakuje uzbrojonych terenów inwestycyjnych. Bez dostępu do mediów takich jak woda, kanalizacja, sieć energetyczna czy gazowa Specjalna Strefa Ekonomiczna nie będzie miała racji bytu, nawet jeśli uda się ją powiększyć. Samorząd do tej pory nie potrafił pozyskiwać pieniędzy na uzbrajanie terenów, chociaż miał taką możliwość. Tej okazji nie można zaprzepaścić w kolejnym okresie realizacji unijnych programów.

Jestem zdecydowanym zwolennikiem obniżania podatków dla wszystkich, którzy zechcą zainwestować w naszym mieście. Zwłaszcza dla tych przedsiębiorców, którzy tworzyć będą nowe miejsca pracy. Wiem, że podobne rozwiązania sprawdziły się w wielu samorządach w kraju. Zdecydowanie jestem za przeznaczaniem jak największych pieniędzy, także tych pochodzących z podatków, na inwestycje prorozwojowe.
Równie ważne jednak jest stworzenie dobrego klimatu w kontaktach w przedsiębiorcami i potencjalnymi inwestorami. Dotychczasowa praktyka, którą zdaje się w swoich wyborczych materiałach potwierdzać jeden z moich konkurentów, opiera się na walce z „niewidzialną ręką rynku”. Jeśli źle traktujemy przedsiębiorców, nie dziwmy się, że szerokim łukiem omijają nasze miasto.

2. W jaki sposób i czy chce Pan ściągnąć przemysł do Chełma. Jeśli tak, to jakiego rodzaju ma to być przemysł?
Podstawowym problemem naszego miasta jest brak jakiejkolwiek strategii jego rozwoju. Zanim więc będzie można mówić o budowie przemysłu, musimy sobie odpowiedzieć w jakim mieście chcemy żyć. Potrzebujemy poważnych analiz i badań. Nie wystarczy bowiem stwierdzić, że chcemy być piękni i bogaci. W moim przekonaniu punktem wyjścia do tych rozważań musi być stwierdzenie, że Chełm będzie miastem przyjaznym dla swoich mieszkańców. To wystarczy aby stwierdzić, że nie wchodzą w grę gałęzie przemysłu określane jako uciążliwe. Wiemy także, że Chełm należy do miast o wysokim odsetku mieszkańców posiadających wyższe wykształcenie. Mamy dobre szkoły średnie i uczelnie z Państwową Wyższą Szkołą Zawodową na czele. Stać nas więc na podjęcie działań o charakterze innowacyjnym związane z odnawialnymi źródłami energii.

3. W jaki sposób zachęcić ludzi do osiedlania się w Chełmie?
Przede wszystkim przez udowodnienie, że miasto Chełm jest przyjazne mieszkańcom. Rzeczą, od której trzeba zacząć jest obniżenie kosztów życia. Wiem, ze możemy podjąć wysiłek na rzecz obniżenia opłat za wodę, centralne ogrzewanie i odpady komunalne.

W XXI wieku na samorządzie spoczywa obowiązek zapewnienia jednak także na przykład dostępu nie tylko do wymienionych wyżej usług. Musi angażować się również w przedsięwzięcia związane z nowoczesnymi technologiami informatycznymi czy komunikacyjnymi.

Miasto przyjazne mieszkańcom, to także miasto bezpieczne. Sądzę na przykład, że wielu z nas chętniej skorzystałoby z rozrywkowej oferty gdyby na osiedlach działały uliczne latarnie. Kiedy do tego wreszcie samorząd przestanie zajmować się „polityką”, a skoncentruje na rozwiązywaniu prawdziwych problemów miasta takimi jak naprawy dróg i chodników, rewitalizacja podupadających osiedli starej części Chełma, nie trzeba będzie specjalnych zachęt do osiedlania się. Wystarczy pamiętać, że Mieszkańcy zasługują także na to aby umożliwić im pełne uczestnictwo w podejmowaniu decyzji ważnych z punktu widzenia lokalnej społeczności. To nasze sztandarowe hasło: Chełmianie decydują.

4. W jaki sposób stworzyć nowe miejsca pracy w mieście, jeśli nie udałoby się ściągnąć inwestorów do miasta?
Nowe miejsca pracy powstają dzisiaj głównie w oparciu o inwencję i odwagę samych naszych mieszkańców. Często wystarczy im nie przeszkadzać. Bez większego wysiłku możemy im jednak pomagać. Po pierwsze należy powrócić do idei stworzenia i utrzymania inkubatora przedsiębiorczości. System ulg podatkowych powinien dotyczyć także, a może przede wszystkim przedsiębiorców pochodzących z Chełma.

5 Jak poprawić kondycję oświaty w Chełmie, by nie likwidować coraz więcej miejsc pracy?
Kondycję oświaty można poprawić przede wszystkim poprzez zapewnienie możliwości systematycznego rozwoju nauczycieli. Należy systematycznie w porozumieniu z instytucjami rynku pracy analizować i korygować ofertę działających w Chełmie szkół, a zwłaszcza szkół zawodowych. W związku z niżem demograficznym nie zagwarantuje to jednak utrzymania miejsc pracy w oświacie.

Miasto powinno stworzyć ofertę dla mieszkańców, która umożliwi efektywne wykorzystanie bazy lokalowej placówek oświatowych. Społeczeństwo Chełma się starzeje – może warto pomyśleć o tym, żeby po zajęciach lekcyjnych dla uczniów prowadzić zajęcia rekreacyjne dla seniorów? Podobnie można wykorzystać pracownie komputerowe.

6 Jaki ma Pan "pomysł na" ul. Rejowiecką, Rampę Brzeską, Al. Przyjaźni i ul. Wschodnią? Czy ma Pan pomysł na to z jakich środków wyremontować całość K 12, która przebiega przez miasto?
Tak mamy swój pomysł na rozwiązywanie problemów związanych z utrzymaniem infrastruktury drogowej. Nie samorząd jednak jest władny rozwiązywać problemy związane z drogami krajowymi czy drogami ekspresowymi. Jestem przekonany, że w przypadku drogi S12 chełmski samorząd zmarnował kilka ostatnich lat. Nie podjęto bowiem realnych wysiłków na rzecz budowy północnej obwodnicy Chełma. Wystarczy przypomnieć o skutecznej akcji społecznej na rzecz budowy drogi S17 Lublin – Warszawa. W przypadku chełmskiej obwodnicy nasz samorząd zawiódł. Nie popisali się również nasi parlamentarzyści. Jedni i drudzy podjęli temat dopiero przed wyborami. Tymczasem wyłącznie wyprowadzenie ruchu tranzytowego z wymienionych w pytaniu ulic, może pozwolić na przywrócenie tej trasie standardu zapewniającego bezpieczeństwo podróżnych i mieszkańców tej części miasta.

Miasto rzecz jasna nie udźwignie kosztów takiej inwestycji. Budowa może dojść do skutku dzięki pieniądzom z budżetu centralnego. Wybudowanie obwodnicy nie zwolni jednak miasta z odpowiedzialności za ulicę Rejowiecką. Należy już dzisiaj myśleć i działać na rzecz pozyskania pieniędzy na jej remont.

7 Co z parkowaniem w centrum miasta? Ma Pan pomysł jak rozwiązać kwestię notorycznie parkujących samochodów na deptaku i pl. Łuczkowskiego? Czy wchodzi w grę wprowadzenie płatnych parkingów?
Kwestią parkowania w miejscach niedozwolonych, to nic innego jak problem przestrzegania prawa. Jego zaś egzekwowaniem powinny zająć się służby do tego powołane czyli Straż Miejska i Policja. Wprowadzenie płatnej strefy parkowania jest możliwe jednak bez szczegółowej analizy nie można o tym już dzisiaj przesądzać. Podkreślam jednak, że zarówno deptak jak i Plac Łuczkowskiego powinny być przestrzenią przyjazną dla ludzi, a nie samochodów.

od 16 lat
Wideo

Policyjne drony na Podkarpaciu w akcji

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera
Wróć na chelm.naszemiasto.pl Nasze Miasto