PWSZ w Chełmie. Nowe samoloty zasiliły flotę uczelni

Justyna Pietrzyk
Justyna Pietrzyk
Ten rok, Państwowa Wyższa Szkoła Zawodowa w Chełmie może zaliczyć do wyjątkowo udanych. W hangarze uczelni swoje miejsce znalazło siedem nowych samolotów, z czego trzy “wylądowały” tuż przed świętami. Teraz studenci mają do dyspozycji blisko 20 statków powietrznych.

- Przed świętami pojawiły się u nas dwa samoloty AT-3 i jeden Tecnam P2006. To dla nas niesamowicie budujące, bo stawia nasz ośrodek, jeśli chodzi o wyposażenie samolotowe na naprawdę wysokim poziomie - mówi prof. Arkadiusz Tofil, Rektor Państwowej Wyższej Szkoły Zawodowej w Chełmie.

Długo wyczekiwany dwusilnikowy Tecnam P2006, jest samolotem z chowanym podwoziem, wyposażonym w autopilota, nowoczesną awionikę oraz wszystkie systemy stosowane obecnie w statkach powietrznych. Tę “perełkę” kupiono specjalnie po to, by przyszli piloci mogli trenować swoje umiejętności na budowanym właśnie betonowym pasie startowym.

- Samoloty z chowanych podwoziem nie nadają się za bardzo pod pas trawiasty, ponieważ bardzo szybko ulegają uszkodzeniu - podkreśla rektor. - Przy tak dużej liczbie studentów, ten samolot to rzecz niezbędna.

Centrum Lotnicze PWSZ w Depułtyczach Królewskich dysponuje blisko 20 samolotami, z czego 12 stanowi własność uczelni, a pozostałe dzierżawi. Pieniądze na zakup nowych samolotów pochodzą głównie z Ministerstwa Nauki i Szkolnictwa Wyższego.

Z każdym rokiem wzrasta zainteresowanie pilotażem na chełmskiej uczelni.

- Podwoiliśmy liczbę osób uczestniczących w szkoleniu praktycznym. Obecnie w trybie ciągłym szkolonych mamy 150 osób. W tym roku w ramach naszego ośrodka wykonaliśmy 10 tysięcy godzin nalotów. W ubiegłym roku było nieco ponad 5 tysięcy - mówi prof. Tofil.

Trwa budowa betonowego pasa startowego

We wrześniu, na lotnisku Państwowej Wyższej Szkoły Zawodowej w Depułtyczach Królewskich rozpoczęto budowę betonowego pasa startowego. Będzie on miał ogromny wpływ na możliwości szkoleniowe uczelni, bowiem nowa infrastruktura lotnicza wydłuży czas korzystania z lotniska przez studentów nawet do 70 procent dni w roku, a także umożliwi lądowanie większych maszyn.

- Obecnie prace są zaawansowane i wyprzedzają wstępnie przyjęty harmonogram. Pogoda, która bardzo nam sprzyjała, pozwoliła wypracować 110 procent przyjętej na ten rok normy. Jeśli wszystko dobrze pójdzie, to pas będzie gotowy pod koniec przyszłego roku – dodaje prof. Arkadiusz Tofil.

Chełmska uczelnia ma ambitne plany na przyszły rok, bowiem przygotowuje się do budowy nowej siedziby Instytutu Nauk Medycznych. Nowoczesny budynek będzie jednym z elementów zagospodarowania górki przy ul. Batorego w Chełmie, która miałaby się zamienić w medyczne miasteczko PWSZ. Oszacowano, iż wartość tej inwestycji będzie sięgać 35,5 mln zł, z czego aż 28,5 mln zł to dotacja Ministerstwa Nauki i Szkolnictwa Wyższego. Koncepcja architektoniczna już jest, teraz przed uczelnią proces przygotowania dokumentacji technicznej oraz rozpoczęcie samych prac budowlanych.

Więcej na ten temat: Jest już projekt nowej siedziby Instytutu Nauk Medycznych

Nauczanie hybrydowe zamiast powrotu do szkół

Wideo

Komentarze

Komentowanie artykułów jest możliwe wyłącznie dla zalogowanych Użytkowników. Cenimy wolność słowa i nieskrępowane dyskusje, ale serdecznie prosimy o przestrzeganie kultury osobistej, dobrych obyczajów i reguł prawa. Wszelkie wpisy, które nie są zgodne ze standardami, proszę zgłaszać do moderacji. Zaloguj się lub załóż konto

Nie hejtuj, pisz kulturalne i zgodne z prawem komentarze! Jeśli widzisz niestosowny wpis - kliknij „zgłoś nadużycie”.

Podaj powód zgłoszenia

Nikt jeszcze nie skomentował tego artykułu.
Dodaj ogłoszenie