Niezależnie od sentymentu do dawnej kolei, musimy iść z postępem czasu

Hanna Bednarzewska
Hanna Bednarzewska
Z Andrzejem Matysiewiczem przewodniczącym Komitetu Organizacji Obchodów 60 lecia istnienia Technikum Kolejowego w Lublinie rozmawia Hanna Bednarzewska. W tym roku Technikum Kolejowe, a od kilkunastu lat Zespół Szkół Transportowo-Komunikacyjnych im. Tadeusza Kościuszki w Lublinie obchodzi 60 lecie istnienia. Jaka była historia placówki?

Technikum Kolejowe w Lublinie powstało 1 września 1960 roku z inicjatywy Ministerstwa Komunikacji. Szkoła mieściła się w budynku przy ul. Sławińskiego 13, gdzie wcześniej znajdowały się biura Dyrekcji Okręgowej Kolei Państwowych. Technikum kształciło jedynie na dwóch kierunkach. Zajęcia praktyczno-warsztatowe odbywały się w Fabryce Samochodów Ciężarowych, zaś sala gimnastyczna wynajmowana była w Garnizonowym Klubie Oficerskim. Powstało także Technikum dla Pracujących. Ze względu na zwiększającą się liczbę uczniów i coraz trudniejsze warunki lokalowe w 1966 r. rozpoczęto budowę nowej szkoły. W 1969 roku oddano do użytku internat Technikum Kolejowego przy ul. Zembrzyckiej natomiast we wrześniu 1971 roku młodzież rozpoczęła już naukę w nowym budynku przy ul. Zemborzyckiej 82. W 1972 roku uczniowie mogli już korzystać z warsztatów w obrębie szkoły. Na własną salę gimnastyczną młodzież i nauczyciele czekali do 1980 roku. 1 września 1987 roku zmieniła się nazwa szkoły na Zespół Szkół Zawodowych PKP im. Tadeusza Kościuszki, natomiast od 1994 roku Minister Transportu powołał Zespół Szkół Kolejowych im. Tadeusza Kościuszki wprowadzając nowe kierunki kształcenia nie związane z koleją. W roku szkolnym 2001/2002 wraz z reformą oświaty zmieniła się organizacja szkoły i kierunki kształcenia. Od 1 września 2002 roku oficjalna nazwa szkoły brzmi: Zespół Szkół Transportowo-Komunikacyjnych im. Tadeusza Kościuszki. W roku szkolnym 2005/2006 szkołę opuścili ostatni absolwenci Technikum Kolejowego.

Jakie znaczenie ma ta szkoła dla PKP i dla regionu lubelskiego? Czym się możecie pochwalić?

Absolwenci Technikum Kolejowego przede wszystkich byli wsparciem kadr we wszystkich służbach wcześniejszych struktur PKP, oraz branż w poszczególnych zakładach spółek kolejowych na terenie całego kraju. Jako absolwenci posiadaliśmy pierwszeństwo zatrudnienia w PKP i stanowimy dotychczas duży procent zatrudnienia w zakładach grupy PKP. Szkoła uczyła nas zawodu kolejarza, oraz szacunku do jego wykonywania, natomiast mundur zobowiązywał do dbania i ciągłej poprawy etosu naszego zawodu. Widząc potrzebę właściwej edukacji przyszłych kolejarzy zostały uruchomione dwa kierunki kolejowe w Zespole Szkół Transportowo Komunikacyjnych. Spółka Polskie Linie Kolejowe S.A. od 2014 roku jest fundatorem stypendiów dla wyróżniających się uczniów ZSTK na podstawie odrębnie zawartej umowy współpracy. Absolwenci, którzy są objęci programem stypendialnym posiadają gwarancję zatrudnienia w Zakładzie Linii Kolejowych w Lublinie. Podobną formę współpracy podjęła również spółka Linii Hutniczo Szerokotorowej w Zamościu.

Na przestrzeni lat zmieniła się polska kolej, a jak zmieniła się forma nauki dla uczniów Technikum Kolejowego?

Kolejne reformy oświaty doprowadziły do likwidacji Techników Kolejowych w całej Polsce. Sytuacja ograniczania zatrudnienia absolwentów w spółkach grupy PKP po 1990 roku niestety też była jedną z przyczyn zapaści w edukacji przyszłych kolejarzy. Mam nadzieję, że najgorsze czasy są już za nami i wraz z widocznymi zmianami, oraz rozwojem polskiej kolei będzie ulegała poprawie również sytuacja odbudowy szkolnictwa kolejowego. Mamy świadomość, że nie będzie to łatwe. Brak podręczników do nauczania zmieniającej się kolei jest jednym z poważnych problemów. Kolejny ważny problem, to brak kadry nauczycielskiej do nauki przedmiotów zawodowych. Doświadczamy tego obecnie w szkołach z którymi współpracujemy. Jako Zakład Linii Kolejowych PLK S.A. w Lublinie współpracujemy jeszcze ze szkołami w Dęblinie i Stalowej Woli.

Dawna kolej znacznie różni się od tej obecnej. Czar dawnej kolei to malownicze lokomotywy jeżdżące po torach. Teraz chcemy jeździć pociągami coraz szybciej i ekologicznie. Nie żal Panu jednak tamtych widoków?

Moja praktyka zawodowa kolejarza pozwala pamiętać również tą starszą kolej z parowozami. Niezależnie od czasów oraz transformacji polskiej kolei jest to cały czas najbardziej przyjazny dla środowiska środek transportu. Niezależnie od sentymentu do tamtej kolei, musimy iść z postępem czasu. Na terenie Zakładu Linii Kolejowych PLK S.A. również modernizujemy układy torowe zarządzanych linii kolejowych podwyższając na nich prędkości rozkładowe, oraz zabudowując nowe systemy komputerowe. Nawiązując do czaru dawnej kolei posiadamy kilka Izb Tradycji Kolejowych na terenie naszego działania np. w Lubartowie i Stalowej Woli Rozwadów. Widocznymi dla społeczności lokalnej, sympatyków, pasjonatów, oraz entuzjastów kolei są eksponowane lokomotywy parowe jako pomniki pamięci. Mamy takie eksponaty na terenie węzłów kolejowych w Lublinie, Stalowej Woli Rozwadów, Chełmie i Dęblinie. Moim cichym marzeniem jest ustawienie takiej mniejszej lokomotywy parowej na wiadukcie kolejowym nad ulicą Kunickiego w Lublinie, gdzie w ramach modernizacji przewidzieliśmy takie miejsce.

Region lubelski odrabia wieloletnie zaległości w wielu dziedzinach, w tym w dziedzinie transportu. Przybywają nowe połączenia drogowe regionu z innymi częściami kraju. Jak lubelska kolej wpisuje się w trendy? Jaka będzie kolej przyszłości ?

Transport, a w tym transport kolejowy jest jedną z najważniejszych dziedzin gospodarki narodowej. Obecna perspektywa finansowania na lata 2014 – 2020 znacząco wpływa na poprawę transportu kolejowego. Na terenie naszego województwa realizujemy kilka projektów modernizacji linii kolejowych. Najważniejszym projektem jest modernizacja linii kolejowej Warszawa – Dorohusk na odcinku Warszawa – Lublin. Jednym z najważniejszych celów tej modernizacji to dostosowanie linii do prędkości V=160 km/h co będzie miało przełożenie na skrócenie czasu jazdy z Lublina do Warszawy do 90 – 100 min. Drugim dużym projektem to modernizacja linii od Lublina do Stalowej Woli Rozwadów wraz z jej elektryfikacją, realizowany w ramach Programu Operacyjnego Polska Wschodnia. W ramach Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa Lubelskiego będzie modernizowany jeszcze w ramach obecnej perspektywy odcinek linii od Lubartowa do Parczewa. W nowej perspektywie jako Zakład Linii Kolejowych w Lublinie Spółki Polskie Linie Kolejowe S.A., chcemy realizować kilka projektów w różnych programach między innymi linii kolejowych na odcinku od Rejowca do Zamościa z budową łącznicy kolejowej w Zawadzie, linii Chełm – Włodawa w ramach nowego programu Kolej+. Mam nadzieję, że uda się również włączyć do realizacji w jednym z programów operacyjnych elektryfikację linii od Łukowa do Lublina jak również projekt Lubelskiej Kolei Aglomeracyjnej, który planowany jest do realizacji od poprzedniej perspektywy. Ciekawym projektem będzie planowana budowa nowego odcinka linii kolejowej od Trawnik do Krasnegostawu i Zamościa w ramach budowy Centralnego Portu Komunikacyjnego. Jak widać realizacja planowanych projektów będzie miała bezpośrednie przełożenie na poprawę połączeń kolejowych na terenie całego województwa lubelskiego, które będą konkurencyjne do transportu drogowego i przyjazne dla środowiska.


Jak będą wyglądały obchody 60 lat istnienia placówki?

Obchody jubileuszu 60 lecia powstania Technikum Kolejowego, które miały się odbyć w dniu 18 września 2020 roku na terenie Zespołu Szkół Transportowo Komunikacyjnych w Lublinie przy ul. Zemborzyckiej 82, z uwagi na pandemię koronawirusa zostały przeniesione na 25 czerwca 2021 roku. Pewne jest to, że będzie to impreza jednodniowa w odróżnieniu od organizowanego 10 lat temu jubileuszu 50 lecia, zakończona wieczornym bankietem w jednym z lokali lubelskich - jeśli będzie takie zainteresowanie i wola absolwentów. W programie przewidziana jest część oficjalna z odsłonięciem tablicy pamiątkowej, która zostanie wbudowana w szkole obok wcześniejszych tablic jubileuszowych. Będzie czas na spotkania poszczególnych roczników absolwentów z wychowawcami i nauczycielami. Tradycyjnie zostanie wydane pamiątkowe opracowanie książkowe, przewidziane dla każdego uczestnika obchodów, który zadeklaruje chęć udziału w jubileuszu spełniając określone warunki opłaty części jego opracowania. Wszelkie warunki uczestnictwa w jubileuszu, oraz wielkości opłat zostaną podane w odrębnych informacjach na stronie internetowej ZSTK w zakładce „60-lecie” po zamknięciu katalogu sponsorów, których poszukujemy również wśród naszych absolwentów, zapraszając ich jednocześnie do współpracy.
Dziękuję za rozmowę

Regionalizacja obostrzeń. Nowy plan rządu.

Wideo

Materiał oryginalny: Niezależnie od sentymentu do dawnej kolei, musimy iść z postępem czasu - Lubelskie Nasze Miasto

Komentarze

Komentowanie artykułów jest możliwe wyłącznie dla zalogowanych Użytkowników. Cenimy wolność słowa i nieskrępowane dyskusje, ale serdecznie prosimy o przestrzeganie kultury osobistej, dobrych obyczajów i reguł prawa. Wszelkie wpisy, które nie są zgodne ze standardami, proszę zgłaszać do moderacji. Zaloguj się lub załóż konto

Nie hejtuj, pisz kulturalne i zgodne z prawem komentarze! Jeśli widzisz niestosowny wpis - kliknij „zgłoś nadużycie”.

Podaj powód zgłoszenia

Nikt jeszcze nie skomentował tego artykułu.
Dodaj ogłoszenie

Wykryliśmy, że nadal blokujesz reklamy...

To dzięki reklamom możemy dostarczyć dla Ciebie wartościowe informacje. Jeśli cenisz naszą pracę, prosimy, odblokuj reklamy na naszej stronie.

Dziękujemy za Twoje wsparcie!

Jasne, chcę odblokować
Przycisk nie działa ?
1.
W prawym górnym rogu przegladarki znajdź i kliknij ikonkę AdBlock. Z otwartego menu wybierz opcję "Wstrzymaj blokowanie na stronach w tej domenie".
krok 1
2.
Pojawi się okienko AdBlock. Przesuń suwak maksymalnie w prawą stronę, a nastepnie kliknij "Wyklucz".
krok 2
3.
Gotowe! Zielona ikonka informuje, że reklamy na stronie zostały odblokowane.
krok 3