Jest zgoda na utworzenie spółki PKP Linia Chełmska Szerokotorowa z siedzibą w Chełmie. Będą nowe miejsca pracy

Jolanta Masiewicz
Jolanta Masiewicz
Spółka PKP Linia Chełmska Szerokotorowa będzie miała siedzibę w Chełmie. Zarząd PKP S.A. wyraził zgodę na jej utworzenie. Powstanie PKP LCHS jest elementem szerokich prac prowadzonych w Grupie PKP związanych z rozwojem kolejowych przewozów towarowych, w tym tych realizowanych przez kolejowe przejścia graniczne na wschodniej granicy Polski. Dzięki temu powstaną też w Chełmie nowe miejsca pracy.

Nowa spółka z siedzibą w Chełmie będzie pełniła funkcje zarządcy infrastruktury kolejowej, przewoźnika realizującego transport ładunków po linii kolejowej nr 63 oraz operatora kolejowych obiektów infrastruktury usługowej.

O powstaniu spółki PKP Linia Chełmska Szerokotorowa wspomniał prezydent Andrzej Duda podczas spotkania z mieszkańcami Chełma. Spółka będzie miała siedzibę w budynku dworca PKP, który po modernizacji ma być wizytówką miasta.

Utworzenie nowego podmiotu w strukturach Grupy PKP to kolejny krok wynikający z podpisanego w maju ubiegłego roku listu intencyjnego, którego sygnatariuszami byli prezes zarządu Polskich Kolei Państwowych S.A. i prezydent miasta Chełma. Rozpoczęcie współpracy pomiędzy Grupą PKP a miastem Chełm odbyło się przy wsparciu wicemarszałka Sejmu Beaty Mazurek, wicepremiera Jacka Sasina i ministra infrastruktury Andrzeja Adamczyka.

W maju ubiegłego roku, podczas konferencji prasowej, w trakcie której jako Miasto podpisaliśmy list intencyjny z PKP S.A., mówiłem, że powstanie spółki Linia Chełmska Szerokotorowa, która odmieni oblicze naszego miasta. Teraz wykonaliśmy następny, znaczący krok w stronę sfinalizowania tego przedsięwzięcia. Cieszę się, że Grupa PKP dostrzegła potencjał związany z transgranicznym położeniem Chełma i szerokim torem, a także perspektywę rozwoju sektora logistycznego. PKP LCHS to przede wszystkim nowe miejsca pracy dla Chełmian, a także bodziec dla rozwoju gospodarczego miasta i regionu.– mówi Jakub Banaszek prezydent Chełma.

Główne cele współpracy i podjętych działań to doporowadzenie do odbudowy, ożywienia i rozwoju przewozów ładunków na szerokotorowej linii kolejowej nr 63, przebiegającej z Dorohuska przez Chełm do Zawadówki.
Spółka PKP LCHS z siedzibą w Chełmie będzie zarządzać infrastrukturą liniową i usługową szerokotorowej linii kolejowej nr 63 liczącej 30,452 km oraz wykonywać kolejowe przewozy ładunków na tej linii.

W drugim półroczu br. będą prowadzone niezbędne prace organizacyjne i towarzyszące, a rozpoczęcie przez nową spółkę samodzielnej działalności operacyjnej planowane jest na początku 2021 r.

Kolejowe przejścia na wschodniej granicy Polski, będącej wschodnią granicą Unii Europejskiej, są trzecim po Śląsku i portach morskich miejscem odbioru i nadania ładunków na polskim rynku kolejowym. Wykorzystywanie ich unikatowej roli ma ogromne znaczenie dla kreowania nowych potoków ładunkowych w przewozach kolejowych. Zależy nam na rozwoju przewozów towarowych w różnych segmentach, stąd też tak istotne jest dla nas wykorzystanie potencjału infrastruktury szerokotorowej– powiedział dr Mirosław Antonowicz, członek zarządu ds. strategii i logistyki PKP S.A.

W powszechnej opinii specjalistów rynku kolejowego wschodnie kolejowe przejścia graniczne mają, z racji styku torów o szerokościach 1435 i 1520 mm, duży potencjał rozwojowy.

Udowodniliśmy, że formuła zintegrowanego przewoźnika i zarządcy infrastruktury, w której działa LHS, jest korzystna zarówno dla przedsiębiorców – właścicieli ładunków, rozwoju gospodarczego, jak i państwa, ponieważ wszystkie inwestycje realizujemy ze środków własnych - mówi Zbigniew Tracichleb, prezes zarządu spółki PKP Linia Hutnicza Szerokotorowa. - Obydwie linie mają podobny profil techniczny i przewozowy, dlatego chcemy wykorzystać dotychczasowe doświadczenia, żeby sprostać wyzwaniom nowej spółki związanym z pozyskaniem nowych klientów, remontem infrastruktury oraz organizacją pracy - dodaje prezes Tracichleb.

Wspólnym celem działań inwestycyjnych i organizacyjnych w Grupie PKP jest zwiększenie udziału kolei w przewozach ładunków, poprawa konkurencyjności kolei względem transportu samochodowego i stworzenie warunków do systematycznego i trwałego zwiększania rozmiarów kolejowych przewozów towarowych.

Podatek od psa

Wideo

Komentarze

Komentowanie artykułów jest możliwe wyłącznie dla zalogowanych Użytkowników. Cenimy wolność słowa i nieskrępowane dyskusje, ale serdecznie prosimy o przestrzeganie kultury osobistej, dobrych obyczajów i reguł prawa. Wszelkie wpisy, które nie są zgodne ze standardami, proszę zgłaszać do moderacji. Zaloguj się lub załóż konto

Nie hejtuj, pisz kulturalne i zgodne z prawem komentarze! Jeśli widzisz niestosowny wpis - kliknij „zgłoś nadużycie”.

Podaj powód zgłoszenia

Nikt jeszcze nie skomentował tego artykułu.
Dodaj ogłoszenie