Nowa spółka z siedzibą w Chełmie będzie pełniła funkcje zarządcy infrastruktury kolejowej, przewoźnika realizującego transport ładunków po linii kolejowej nr 63 oraz operatora kolejowych obiektów infrastruktury usługowej.
O powstaniu spółki PKP Linia Chełmska Szerokotorowa wspomniał prezydent Andrzej Duda podczas spotkania z mieszkańcami Chełma. Spółka będzie miała siedzibę w budynku dworca PKP, który po modernizacji ma być wizytówką miasta.
Utworzenie nowego podmiotu w strukturach Grupy PKP to kolejny krok wynikający z podpisanego w maju ubiegłego roku listu intencyjnego, którego sygnatariuszami byli prezes zarządu Polskich Kolei Państwowych S.A. i prezydent miasta Chełma. Rozpoczęcie współpracy pomiędzy Grupą PKP a miastem Chełm odbyło się przy wsparciu wicemarszałka Sejmu Beaty Mazurek, wicepremiera Jacka Sasina i ministra infrastruktury Andrzeja Adamczyka.
W maju ubiegłego roku, podczas konferencji prasowej, w trakcie której jako Miasto podpisaliśmy list intencyjny z PKP S.A., mówiłem, że powstanie spółki Linia Chełmska Szerokotorowa, która odmieni oblicze naszego miasta. Teraz wykonaliśmy następny, znaczący krok w stronę sfinalizowania tego przedsięwzięcia. Cieszę się, że Grupa PKP dostrzegła potencjał związany z transgranicznym położeniem Chełma i szerokim torem, a także perspektywę rozwoju sektora logistycznego. PKP LCHS to przede wszystkim nowe miejsca pracy dla Chełmian, a także bodziec dla rozwoju gospodarczego miasta i regionu.– mówi Jakub Banaszek prezydent Chełma.
Główne cele współpracy i podjętych działań to doporowadzenie do odbudowy, ożywienia i rozwoju przewozów ładunków na szerokotorowej linii kolejowej nr 63, przebiegającej z Dorohuska przez Chełm do Zawadówki.
Spółka PKP LCHS z siedzibą w Chełmie będzie zarządzać infrastrukturą liniową i usługową szerokotorowej linii kolejowej nr 63 liczącej 30,452 km oraz wykonywać kolejowe przewozy ładunków na tej linii.
W drugim półroczu br. będą prowadzone niezbędne prace organizacyjne i towarzyszące, a rozpoczęcie przez nową spółkę samodzielnej działalności operacyjnej planowane jest na początku 2021 r.
Kolejowe przejścia na wschodniej granicy Polski, będącej wschodnią granicą Unii Europejskiej, są trzecim po Śląsku i portach morskich miejscem odbioru i nadania ładunków na polskim rynku kolejowym. Wykorzystywanie ich unikatowej roli ma ogromne znaczenie dla kreowania nowych potoków ładunkowych w przewozach kolejowych. Zależy nam na rozwoju przewozów towarowych w różnych segmentach, stąd też tak istotne jest dla nas wykorzystanie potencjału infrastruktury szerokotorowej– powiedział dr Mirosław Antonowicz, członek zarządu ds. strategii i logistyki PKP S.A.
W powszechnej opinii specjalistów rynku kolejowego wschodnie kolejowe przejścia graniczne mają, z racji styku torów o szerokościach 1435 i 1520 mm, duży potencjał rozwojowy.
Udowodniliśmy, że formuła zintegrowanego przewoźnika i zarządcy infrastruktury, w której działa LHS, jest korzystna zarówno dla przedsiębiorców – właścicieli ładunków, rozwoju gospodarczego, jak i państwa, ponieważ wszystkie inwestycje realizujemy ze środków własnych - mówi Zbigniew Tracichleb, prezes zarządu spółki PKP Linia Hutnicza Szerokotorowa. - Obydwie linie mają podobny profil techniczny i przewozowy, dlatego chcemy wykorzystać dotychczasowe doświadczenia, żeby sprostać wyzwaniom nowej spółki związanym z pozyskaniem nowych klientów, remontem infrastruktury oraz organizacją pracy - dodaje prezes Tracichleb.
Wspólnym celem działań inwestycyjnych i organizacyjnych w Grupie PKP jest zwiększenie udziału kolei w przewozach ładunków, poprawa konkurencyjności kolei względem transportu samochodowego i stworzenie warunków do systematycznego i trwałego zwiększania rozmiarów kolejowych przewozów towarowych.
Pismak przeciwko oszustom, uwaga na Instagram
Dołącz do nas na Facebooku!
Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!
Kontakt z redakcją
Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?