Lot rozpoczyna się przed sklepem Decathlon na Węglinie. Napędzany ośmioma silnikami dron Hermes V8M startuje we wtorek około godz. 9. W ciągu dwóch i pół minuty dociera do domu klienta w Lipniaku pod Lublinem. Pozostawia przesyłkę, w której są dwie rakiety do ping-ponga i trzy piłeczki. Następnie kontynuuje lot.
Po wylocie z Lipniaka dron kieruje się w stronę Czechowa. Urządzenie kilkakrotnie wpada w drgania. To przez porywisty wiatr, który na wysokości 120 metrów przekraczał prędkość 12 metrów na sekundę.
- To duże wyzwanie dla konstrukcji - przyznaje Sławomir Huczała, główny konstruktor i współwłaściciel Spartaqs. Inżynierowie z tej katowickiej firmy zaprojektowali, zbudowali od zera i przetestowali Hermesa.
Mimo niedogodności dron bezbłędnie pokonuje wyznaczoną trasę. Ląduje przed Decathlonem przy al. Spółdzielczości Pracy. Do sklepu dostarcza firmową koszulkę i zegarek do biegania.
- To spektakularny sukces - podsumowuje Sławomir Huczała. Inżynier podkreśla, że urządzenie nie jest dronem, a dronoidem, skomputeryzowanym robotem, który wykonuje misje autonomicznie. Oznacza to, że nie steruje nim człowiek, ale program posługujący się zestawem kamer i czujników.
Dron z dostawą do domu
- To był pierwszy taki lot w Europie i historyczna chwila - podkreśla Kamil Chrzan ze spółki Lublinensis Dron Transport. Po raz pierwszy urządzenie tego typu wykonało komercyjny lot, przewożąc towar ze sklepu do klienta i to pokonując całą trasę bez udziału człowieka.
To Kamil Chrzan był organizatorem wtorkowego pokazu. Marzeniem przedsiębiorcy jest, żeby Lublin stał się pierwszym miastem, gdzie transport dronami stanie się standardem. Planuje stworzyć flotę pojazdów latających, które mogłyby dostarczać paczki pomiędzy lubelskimi firmami, biurami, urzędami i zwykłymi mieszkańcami.
- Docelowo chcielibyśmy postawić na sieć tzw. dronomatów. Czyli baz dla dronów rozstawionych na osiedlach, balkonach lub dachach budynków. Mogłyby tam ładować baterie i przechodzić serwisowanie - mówi Kamil Chrzan.
Praktyczne zastosowanie
Startup LDT stara się o dofinansowanie z PARP na rozpoczęcie komercyjnych przewozów dronowych. Kamil Chrzan ma nadzieję, że flota dronów wyleci na lubelskie niebo w kwietniu przyszłego roku. Współpracą ze startupem są zainteresowane firmy i urzędy.
- Zależy nam na praktycznym zastosowaniu tego pomysłu. Jeśli okaże się, że wykorzystanie dronów do przewożenia dokumentów między naszymi filiami będzie tańsze niż przy użyciu samochodów, to z tego skorzystamy - wyjaśnia Artur Rumiński, sekretarz powiatu lubelskiego.
- Bardzo się cieszę, że w Lublinie są startupy z innowacyjnymi pomysłami. Wspieramy inicjatywy, które kształtują pozycję miasta jako Smart City, miasta przyszłości - mówi Diana Ciszewska-Tolak z Urzędu Miasta Lublin.
Konstruktor Hermesa już pracuje nad kolejnymi modelami drona zdolnymi przewieźć więcej i dalej. Są już pomysły, żeby rozwiązanie wykorzystać do ratowania życia. Trwają prace nad dronem z defibrylatorem. Po dodzwonieniu się pod numer 112 operator mógłby wysłać na miejsce wypadku drona z zestawem do pierwszej pomocy.
- Ale różnica! Aleje Racławickie i Ogród Saski na starych zdjęciach i w czasie remontu
- Lublin z lat 60. na archiwalnych zdjęciach „Kuriera". To trzeba zobaczyć!
- W niedzielę Ogrodzie Botanicznym UMCS tłumy! Nic dziwnego - jest pięknie. Zobaczcie
- Pogoda była cudowna! Niedzielny wypoczynek nad Zalewem Zemborzyckim
- Co słychać w lubelskim skansenie? Praca wre i ziemniaki już posadzone! Zobaczcie
- 11 lat temu nasz region dotknęła straszna powódź. Przypominamy wstrząsające zdjęcia
Debata prezydencka o Gdyni. Aleksandra Kosiorek versus Tadeusz Szemiot
Dołącz do nas na Facebooku!
Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!
Kontakt z redakcją
Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?