Co turyści sądzą o Chełmie? Urzędnicy sprawdzili ankietami

opr. tom
Pl. E. Łuczkowskiego
Pl. E. Łuczkowskiego Tomasz Wójciszyn/Archiwum
Chełm zmienia się na lepsze, jest miastem czystym twierdzą turyści, którzy w wakacje odwiedzili miasto. Zdecydowana większość z nich przyjechała tu jednak tylko na kilka godzin. To wyniki ankiety, jaką urzędnicy przeprowadzili na turystach.

W ankiecie pytali m. in. o cel wizyty, źródło wiedzy o Chełmie oraz opinie o mieście. Badania prowadzone były w lipcu i sierpniu. Łącznie wypełniono około 200 ankiet, ale jak twierdzą urzędnicy badaniu poddano znacznie więcej osób.

- Jako jedną opinię brano pod uwagę nie pojedynczą osobę ale całą grupę. Jeśli była to rodzina lub kilkuosobowa grupa zorganizowana, na podstawie ich opinii sporządzano jedną ankietę. Dlatego możemy założyć, że badaniu poddano co najmniej kilkaset osób – mówi Marcin Grel Zastępca Dyrektora Wydziału Rozwoju, Promocji i Współpracy z Zagranicą.

W pierwszej kolejności ankieterzy pytali o kraj i miejscowość, z której przyjechał turysta. Około 20 proc. przyjezdnych nie musiało pokonać dalekich odległości - pochodziło z miast i miejscowości województwa lubelskiego. 13 proc. z wszystkich przebadanych przyjezdnych pochodziło z zagranicy . Pozostałe 67 proc. do Chełma przybyło z innych, niekiedy dość odległych terenów całego kraju. Wśród polskich turystów najwięcej pochodziło z dużych miast (Warszawa -15 razy wskazywane miasto, Kraków – 9 , Wrocław - 6, Szczecin - 6, Gdynia - 6) choć nie brakowało gości z mniejszych miasteczek. Spośród zagranicznych turystów najliczniejszą grupę stanowili Włosi – 7 wypełnionych ankiet oraz Niemcy – 4. W sumie miejscy ankieterzy spotkali turystów z 11 krajów.

Goszczących w Chełmie turystów pytano o cel wizyty. Najwięcej, bo aż 73 proc. osób wskazało typowo turystyczny cel przyjazdu. 21 proc. do naszego miasta przybyło aby odwiedzić rodzinę. Pozostałe 6 proc. stanowiły osoby, które przebyły do Chełma z obowiązków służbowych (praca) lub innych.

Inaczej wygląda sytuacja jeśli chodzi o czas spędzany w Chełmie. Pod tym względem badaniami objęto grupę, której celem wizyty była tylko turystyka. 19 proc. ankietowanych deklarowało, iż na poznanie miasta poświęcają zaledwie kilka godzin. Największa grupa osób (61 proc.) czas spędzany w Chełmie określiła jako 1 dzień. Tylko co piąty z turystów (około 20 proc.) zdecydował się zostać u nas na dłużej.

Znaczną część ankiety poświęciły pytania o to co się turystom podoba, co ich razi i czego ich zdaniem brakuje w naszym mieście. Chociaż wielu ankietowanych nie chciało lub nie potrafiło jeszcze wskazać plusów i minusów miasta tłumacząc to zbyt krótkim czasem pobytu, to najczęściej jako zaletę Chełma respondenci wskazywali ogólnie starówkę – taka odpowiedź pojawiła się aż 67 razy, ale w 5 przypadkach przyjezdni niezadowoleni byli z nieodnowionych prywatnych kamienic. Równie często jako zaletę wymieniano podziemia kredowe (48 razy) oraz Bazylikę z Górką Chełmską – taka odpowiedź padła w 39 ankietach. Turystom podobała się również czystość w mieście. Doceniło to 10 respondentów. W pozostałych pojawiających się kilkukrotnie odpowiedziach turystom przypadł do gustu kościół pw. Rozesłania Św. Apostołów, fontanna i dzwonnica pełniąca funkcję wieży widokowej, ale nieliczni badani zwrócili uwagę na zamknięte i niedostępne dla zwiedzających świątynie (np. Cerkiew św. Jana Teologa). Kilka osób zachwyconych było dużą ilością zieleni.

- Od osób, które po raz kolejny odwiedzały Chełm słyszeliśmy pozytywne komentarze o zmianach jakie na przestrzeni ostatnich lat zaszły w naszym mieście. Opinie dotyczyły odrestaurowanych placów i większej czystości na ulicach – dodaje Marcin Grel.

Niestety gorzej przyjezdni oceniają infrastrukturę. W 27 odpowiedziach badani wskazali na problemy z znalezieniem wolnego miejsca parkingowego lecz w kilku przypadkach docenili fakt, iż parkingi są darmowe. Niewiele mniej (23 respondentów) wskazywało na nie najlepszą jakość dróg w mieście. Krytyczne uwagi pojawiły się również pod względem oznakowania. W 16 przypadkach turyści skarżyli się na brak tablic - kierunkowskazów do innych miast i dzielnic Chełma na rondach i skrzyżowaniach oraz niewystarczającym oznakowaniu turystycznym. Podobna ilość badanych (15 wskazań) uznała, iż brakuje w centrum naszego miasta kawiarni i restauracji, szczególnie urządzonych w ciekawym i oryginalnym stylu. Pozostałymi kilkukrotnie powtarzanymi niedociągnięciami było brak życia nocnego (wskazane 7 razy) oraz brak szaletów publicznych (6 razy). Kilkukrotnie pojawiała się również tematyka poprawy usług hotelarskich, brak parkingów dla autobusów (lub niedostateczne ich oznakowanie), koszy na śmieci oraz kina.

- Brak parkingów oraz stan miejskich dróg to problemy z jakimi borykają się wszystkie miasta. Jest to uzależnione od możliwości finansowych, a na zatłoczone parkingi wpływ ma także wzrastająca liczba samochodów oraz brak wolnych miejskich terenów w centrum do wyznaczania kolejnych miejsc postojowych. Nie znaczy to, że się poddajemy. Systematycznie remontujemy kolejne ulice, będziemy szukać nowych terenów pod parkingi i przyjrzymy się sytuacji oznakowania miasta aby ją poprawić – twierdzi Prezydent Chełma Agata Fisz.

Ciekawostką, nie mającą większego wpływu na analizę przeprowadzonych badań, mogą też być pojedyncze uwagi. Jeden z turystów narzekał na brak lokalnych potraw, inny jako odpowiedź na pytanie czego w mieście brakuje wskazał: tramwajów

W ankiecie pytano również o to co zachęciło do przyjazdu do Chełma oraz z jakich źródeł turyści czerpali wiedzę o naszym mieście. Podobnie jak w przypadku pytań o długość pobytu, z tej części badań wykluczono gości przybyłych na zaproszenie rodziny.

Jako główną atrakcję przyciągającą turystów wskazywano podziemia kredowe (aż 33 razy). Na drugim miejscu znalazła się zachęta od znajomych (18 odpowiedzi). W 12 przypadkach jako powód przyjazdu do Chełma pojawiała się odpowiedź – zwiedzanie okolicy. Zaledwie 6 respondentów z grupy turystów jako powód przyjazdu zaznaczyło zachętę ze strony rodziny. Ciekawostką jest, iż najwięcej (12 razy) jako skuteczną akcję promocyjną Chełma wymieniano telewizję. Niewiele mniej, bo 10 respondentów wskazywało, iż wiedzę na temat naszego miasta i decyzję o przyjeździe podjęło przeglądając Internet. Inni turyści zdecydowali się odwiedzić Chełm korzystając z przewodników turystycznych (odpowiedź w 5 ankietach) oraz za sprawą reklamy w radio (3). Pojedyncze przykłady dotyczyły targów turystycznych, ogłoszenia w gazetach oraz emisji spotów na telebimach.

- Jak widać najbardziej skuteczną formą zwiększania rozpoznawalności miasta jest reklama w telewizji i Internecie. Przez ostatnie 2 lata Chełm promowany był w kilkunastu stacjach i cały czas skutecznie zapraszamy do nas kolejne programy telewizyjne – przekonuje prezydent Fisz.

Przeprowadzone po raz pierwszy badania rzucają światło na atrakcyjność naszego miasta pod względem turystycznym. Miejscy urzędnicy są zadowoleni z ich wyników.

- Są rzeczy do poprawienia. Musimy większy nacisk położyć m.in. na oznakowanie miasta oraz informację o parkingach dla samochodów i autokarów. Ważne jest, iż zdecydowana większość przyjezdnych to typowi turyści a nie tylko odwiedzający rodzinę. Chełm im się podoba i doceniają zmiany w wyglądzie miasta. Dostrzegają nasze działania promocyjne i zapewne ma to również wpływ na zwiększającą się liczbę turystów – podsumowuje wyniki badań Agata Fisz.

Chociaż ankieta nie pozwala na badanie ogólnej liczby turystów, nie ulega wątpliwości iż wzrasta ilość osób odwiedzających nasze miasto. Jedno z najbardziej atrakcyjnych miejsc – Chełmskie Podziemia Kredowe – tylko w lipcu i sierpniu tego roku odwiedziło ponad 2 tysiące osób więcej niż w roku poprzednim – wynika z prowadzonych tam statystyk.

Władze miasta mają już kolejne pomysły na podniesienie atrakcyjności turystycznej Chełma. Wkrótce mają ruszyć nowe akcje promocyjne i pojawić się kolejne udogodnienia dla przyjezdnych.

- Jest bardzo prawdopodobne, iż otrzymamy dofinansowanie na projekt „Odlotowa Polska Wschodnia”. Będzie to wielka akcja promocji gospodarczej Chełma, która również przełoży się na wzrost rozpoznawalności miasta. Wkrótce wprowadzimy audioprzewodniki oraz przygotowujemy nowoczesną i ciekawą formę zwiedzania miasta. Jest to możliwe dzięki środkom unijnym i własnym pomysłom oraz pracy – zapewnia Agata Fisz.


Nasze serwisy:
Luźny serwis - Z przymrużeniem oka
Chełmski informator miejski: taksówki, banki, szkoły, kościoły

Najświeższe wiadomości z Twojego miasta prosto na Twoją skrzynkę e-mail. Zapisz się do newslettera!
Prześlij nam swój artykuł lub swoje zdjęcia. Nie masz konta? Zarejestruj się!
Masz firmę? Dodaj ją za darmo do Katalogu Firm.
Organizujesz imprezę? Poinformuj nas!

BMW wspiera LGBT. Fani marki podzieleni.

Wideo

Komentarze

Komentowanie artykułów jest możliwe wyłącznie dla zalogowanych Użytkowników. Cenimy wolność słowa i nieskrępowane dyskusje, ale serdecznie prosimy o przestrzeganie kultury osobistej, dobrych obyczajów i reguł prawa. Wszelkie wpisy, które nie są zgodne ze standardami, proszę zgłaszać do moderacji. Zaloguj się lub załóż konto

Nie hejtuj, pisz kulturalne i zgodne z prawem komentarze! Jeśli widzisz niestosowny wpis - kliknij „zgłoś nadużycie”.

Podaj powód zgłoszenia

Nikt jeszcze nie skomentował tego artykułu.
Dodaj ogłoszenie

Wykryliśmy, że nadal blokujesz reklamy...

To dzięki reklamom możemy dostarczyć dla Ciebie wartościowe informacje. Jeśli cenisz naszą pracę, prosimy, odblokuj reklamy na naszej stronie.

Dziękujemy za Twoje wsparcie!

Jasne, chcę odblokować
Przycisk nie działa ?
1.
W prawym górnym rogu przegladarki znajdź i kliknij ikonkę AdBlock. Z otwartego menu wybierz opcję "Wstrzymaj blokowanie na stronach w tej domenie".
krok 1
2.
Pojawi się okienko AdBlock. Przesuń suwak maksymalnie w prawą stronę, a nastepnie kliknij "Wyklucz".
krok 2
3.
Gotowe! Zielona ikonka informuje, że reklamy na stronie zostały odblokowane.
krok 3