Chełm. Rewitalizacja Al. Marszałka J. Piłsudskiego nawiązuje do projektu z dwudziestolecia międzywojennego osiedla Dyrekcja

Jolanta Masiewicz
Jolanta Masiewicz
Trwają prace projektowe przebudowy al. Marszałka Józefa Piłsudskiego w Chełmie.Przebudowa alei ma być osią restaurowanego założenia urbanistycznego opartego o budynek „Gmachu” z jednej strony, a dworca kolejowego z drugiej. Wkrótce PKP rozpocznie modernizację dworca głównego, który zyska modernistyczny kształt, korespondujący z proponowaną wizją. Oś ta jest z kolei częścią szerszego planu rewitalizacji tej części Chełma – uzupełni wykonane wcześniej remonty ul. 11 Listopada, pl. Dworcowego oraz parkingów i uliczek okalających pl. Niepodległości, a także trwającą przebudowę ulicy Kolejowej.

Dla wyjątkowego osiedla Dyrekcja, czyli modernistycznego założenia „miasta – ogrodu”, niezwykle ważnym jest właściwe, ale też społecznie akceptowalne zaaranżowanie tej przestrzeni. Dlatego w porozumieniu z projektantami zaproponowaliśmy rewitalizację nawiązującą do oryginalnego projektu z dwudziestolecia międzywojennego – podkreśla Jakub Banaszek prezydent Chełma.

Koncepcja przebudowy al. Marszałka J. Piłsudskiego zakłada między innymi usunięcie istniejących, około 60 sztuk starych, w większości obumarłych lub chorych drzew, które zagrażają bezpieczeństwu. Mają je zastąpić okazałe dęby szypułkowe odmiany Fastigata. Projekt przewiduje obsadzenie całej alei gęstym szpalerem około 170 sadzonek nowych drzew (trzy razy więcej niż obecnie) o maksymalnej dostępnej wielkości aż 8 metrów.

W ten sposób efekt zadrzewionej, reprezentacyjnej arterii, stanowiącej niejako oś założenia urbanistycznego, będzie dostępny od razu po zakończeniu inwestycji, bez konieczności oczekiwania na wieloletni wzrost standardowych sadzonek. Kolejnym rozwiązaniem nawiązującym do projektu miasta-ogrodu jest nasadzenie prawie 40 tys. szt. dąbrówki rozłogowej, czyli zimozielonej krzewiny zdobiącej przestrzeń między jezdnią a trotuarem, po obu stronach alei – mówi Damian Zieliński z Gabinetu Prezydenta Chełma.

Ponadto uwzględniając potrzebę zapewnienia bezpieczeństwa uczniom pobliskiej szkoły podstawowej projektanci zaproponowali nowe rozwiązanie w obrębie przejść dla pieszych. Wysepki oddzielające pasy jezdni i przesunięcie „zebry” wymuszą na pieszych zwrócenie się frontem do nadjeżdżających pojazdów poprawiając w ten sposób bezpieczeństwo niechronionych uczestników ruchu.

Koncepcja uwzględnia także wymianę oświetlenia które poprawi widoczność i bezpieczeństwo wzdłuż alei, a przez zastosowanie dwóch rodzajów stylowych latarni nawiąże do oryginalnego projektu w duchu modernizmu początku XX wieku – informuje Damian Zieliński.

Korzystając ze znacznej szerokości al. Marszałka Józefa Piłsudskiego projektanci wyznaczą też jednokierunkowe kontrapasy rowerowe (nie ma ich na przygotowanych wcześniej wizualizacjach, ale są projektowane) dla skomunikowania Gmachu z siecią miejskich dróg rowerowych przez bezpośrednie połączenie ze ścieżką na ulicy Kolejowej.

Miasto zachęca mieszkańców do zapoznania się z wizualizacją i wyrażenia swojej opinii.

Szczepionka Johnson&Jonshon w Polsce wcześniej niż zakładano

Wideo

Komentarze

Komentowanie artykułów jest możliwe wyłącznie dla zalogowanych Użytkowników. Cenimy wolność słowa i nieskrępowane dyskusje, ale serdecznie prosimy o przestrzeganie kultury osobistej, dobrych obyczajów i reguł prawa. Wszelkie wpisy, które nie są zgodne ze standardami, proszę zgłaszać do moderacji. Zaloguj się lub załóż konto

Nie hejtuj, pisz kulturalne i zgodne z prawem komentarze! Jeśli widzisz niestosowny wpis - kliknij „zgłoś nadużycie”.

Podaj powód zgłoszenia

Nikt jeszcze nie skomentował tego artykułu.
Dodaj ogłoszenie