Chełm. Przymiarki PKP do przebudowy dworca głównego

KR
Chełm. Przymiarki PKP do przebudowy dworca głównego
Chełm. Przymiarki PKP do przebudowy dworca głównego KR
PKP S.A. ma plany dotyczące przebudowy chełmskiego dworca. Zmieni się też zagospodarowanie otoczenia obiektu. Przed budynkiem zakończyła się już inwestycja miejska przebudowy placu dworcowego. Będzie teraz więcej miejsc parkingowych.

Zmiany mają dotyczyć przede wszystkim funkcjonalności obiektu i dostosowania go dla osób niepełnosprawnych. Ma powstać nowa klatka schodowa z windą na piętro oraz powierzchnia dla pracowników straży ochrony kolei i innych spółek z grupy PKP.

- Dworzec zostanie dostosowany do potrzeb osób z niepełnosprawnościami. Zmiany będą dotyczyły również zagospodarowania działki, w planach jest m.in. rozbiórka wolnostojącego budynku administracyjnego oraz budowa wiaty rowerowej przylegającej do dworca – informuje Katarzyna Grzduk z biura prasowego PKP S.A..

Obecnie finalizowane jest postępowanie o udzielenie zamówienia publicznego na opracowanie dokumentacji projektowej. Więcej szczegółów będzie znane po podpisaniu umowy z wykonawcą i zakończeniu prac projektowych.

Jednocześnie zakończyła się miejska inwestycja dotycząca przebudowy placu dworcowego znajdującego się przed obiektem. Projekt zakładał utworzenie kilkudziesięciu miejsc parkingowych, przebudowę chodników oraz montaż nowego oświetlenia.

- Inwestycja przy placu dworcowym została zakończona na przełomie ubiegłego i tego roku. Przed budynkiem dworca miał zostać wyeksponowany zabytkowy parowóz. Władze kolei jednak nie zgodziły się na tą lokalizację. Lokomotywa stanie, ale w innym miejscu – mówi Roland Kurcewicz z Urzędu Miasta w Chełmie.

Spółka PKP przedstawiła alternatywną lokalizację dla zabytkowej lokomotywy, ponieważ ta wskazana przez miasto ograniczałaby dojazd do budynku dworca. Parowóz stanie prawdopodobnie obok placu.

- Umieszczenie pojazdu na placu byłoby sprzeczne z obowiązującymi w PKP S.A. przepisami bezpieczeństwa nakładającymi na nas obowiązek zapewnienia pełnej dostępności komunikacyjnej dla terenu i obiektów kolejowych – tłumaczy Grzduk.

Historia dworca w Chełmie

Historia chełmskiego kolejnictwa rozpoczęła się w latach 1876-1877, kiedy do Chełma dotarła Nadwiślańska Kolej Żelazna, łącząca Mławę z Kowlem. Powstała wtedy stacja kolejowa III klasy. W 1877 roku oddano do użytku drewniany dworzec . Do obsługi kolei wybudowano na stacji parowozownię. 10 lat po uruchomieniu Kolei Nadwiślańskiej powstała kolej żelazna, łącząca Chełm z Brześciem. Miała ona znaczenie militarne.

W 1889 roku przeniesiono do Chełma Techniczną Szkołę Kolejową. Na bazie Kolei Nadwiślańskiej utworzono w mieście duży garnizon wojskowy. Powstała gubernia chełmska, co spowodowało rozbudowę stacji kolejowej. W 1913 roku miasto otrzymało nowy murowany dworzec. To przyczyniło się do ożywienia gospodarczego Chełma.

Już w niepodległej Polsce po 1921 roku chełmski węzeł kolejowy został podporządkowany Okręgowej Dyrekcji PKP w Radomiu. Chełmskie koleje zatrudniały wtedy ponad 1000 pracowników. W latach dwudziestych planowano przeniesienie do Chełma siedziby radomskiej Dyrekcji PKP.

W 1928 roku rozpoczęto budowę nowej i słynnej dzielnicy Dyrekcja z gmachem i kolejowym osiedlem mieszkaniowym. Prowadzone przez wiele lat prace przerwała wojna.

Po wojnie powstała Cementownia „Chełm”. Dzięki tej inwestycji zwiększyło się zapotrzebowanie na przewozy kolejowe i w latach osiemdziesiątych XX wieku zelektryfikowano linię Lublin – Dorohusk.

Ostatnia modernizacja budynku dworca głównego w Chełmie zakończyła się w 2001 roku.

Przygotuj swój turystyczny biznes na sezon

Wideo

Komentarze 3

Komentowanie artykułów jest możliwe wyłącznie dla zalogowanych Użytkowników. Cenimy wolność słowa i nieskrępowane dyskusje, ale serdecznie prosimy o przestrzeganie kultury osobistej, dobrych obyczajów i reguł prawa. Wszelkie wpisy, które nie są zgodne ze standardami, proszę zgłaszać do moderacji. Zaloguj się lub załóż konto

Nie hejtuj, pisz kulturalne i zgodne z prawem komentarze! Jeśli widzisz niestosowny wpis - kliknij „zgłoś nadużycie”.

Podaj powód zgłoszenia

T
TomAsz

hmmm... remont wejścia - podjazd dla matek z dziećmi czy też dla inwalidów, jak najbardziej byłby wskazany. A reszta inwestycji ...oby tylko ciężki sprzęt budowlany nie był dostarczany po nowej nawierzchni. Miasta nie stać na ciągłe remonty tego samego odcinka.

Q
Qwert

Kilkanaście pociągów osobowych przyjeżdża bądź odjeżdża z chełmskiego dworca, nie mówiąc już o pociągach towarowych.

J
Jllkj

Jak tam prawie pociągi nie jeżdżą

Dodaj ogłoszenie