570 kg śmieci zebranych w jeden dzień z kilku plaż nad Bałtykiem. Czy po koronawirusie grozi nam śmieciowa epidemia?

Materiał informacyjny Procter&Gamble
Podczas ogólnopolskiej kwarantanny spowodowanej pandemią koronawirusa Polacy znacznie zwiększyli ilość odpadów generowanych w domach, gdzie spędzali znacznie więcej czasu niż zwykle. W niektórych miejscach w Polsce odnotowano wzrosty nawet o 283% w przypadku odpadów bio (regularnie były wyrzucane nadmierne ilości jedzenia), czy o 23% w przypadku odpadów z tworzyw sztucznych. Czy ktoś zadba o to, abyśmy nie żyli na wielkim wysypisku śmieci? Przede wszystkim musimy o to zadbać my sami.

Polacy w czasie kwarantanny “wyprodukowali” ogromne ilości śmieci. Oprócz zdecydowanego wzrostu ilości wyrzuconych śmieci bio i z tworzyw sztucznych, zwiększyła się też znacznie ilość odbieranej makulatury. Największym problemem dla naszego środowiska jest jednak plastik – a konkretnie ten, którego nie segregujemy.

Krajobraz po kwarantannie- świat zalany plastikiem

Tego niestety nie brakuje. Przez zwiększone wymogi sanitarne używamy więcej jednorazowego plastiku - są w niego pakowane zakupy w sklepach, więcej też kupujemy żywności w plastikowych i metalowych opakowaniach, poza tym robimy zakupy w internecie, a te przychodzą do nas często zapakowane w rozmaite folie.

Na ulicach można też zauważyć zużyte foliowe rękawiczki i siatki, które zamiast być segregowane na bieżąco, zostawały zwiewane na tereny zielone, do zbiorników wodnych i na tereny rekreacyjne. Już dawno tak jawnie nie lekceważyliśmy zagrożenia, które niesie za sobą śmiecenie. Świetnie pokazuje to jedna z akcji zorganizowanej przez Fundację Nasza Ziemia we współpracy z firmą Procter & Gamble, do której należą takie marki jak Pantene, Ariel, Vizir czy Head & Shoulders.

Sprzątanie Świata - Polska – 570 kg śmieci w jeden dzień

Podczas akcji przeprowadzonej pod koniec czerwca posprzątane zostały nadmorskie tereny w Międzyzdrojach, Świnoujściu i Dziwnowie, w tym miejsca leżące na terenie Wolińskiego Parku Narodowego. Na tamtejszych plażach tylko w jeden dzień wolontariusze uzbierali ok. 570 kg śmieci, które zostały następnie przekazane do utylizacji i recyklingu.

- Przez ostatnie kilka miesięcy spędzaliśmy znacznie więcej czasu w naszych domach. Wykonywaliśmy w nich czynności związane z pracą, nauką, dbając o czystość w domu i codzienną higienę. Wytwarzaliśmy także więcej odpadów - mówi Justyna Rymkiewicz, dyrektor ds. komunikacji korporacyjnej w Procter & Gamble. – Chcemy zwrócić więc uwagę, jak istotna jest odpowiedzialna konsumpcja i odpowiednie segregowanie odpadów we wszystkich obszarach naszej codzienności. To daje odpadom szansę na drugie życie i zapobiega przedostawaniu się ich do środowiska naturalnego. To, czy będziemy się cieszyć czystym otoczeniem podczas wakacyjnego wypoczynku na plażach czy w lasach zależy od nas – kontynuuje Rymkiewicz.

P&G stawia na recykling

W jaki sposób jedno z największych przedsiębiorstw na świecie, którego produkty ma w swoim domu prawie każdy Polak, pomaga zmniejszyć zużycie pierwotnego plastiku i promuje jego ponowne wykorzystywanie?

· W ramach globalnej strategii „Ambition 2030” Marki Procter & Gamble z kategorii Fabric Care, w tym Ariel, Lenor i Vizir, zobowiązały się zmniejszyć do 2025 roku ilość plastiku w swoich opakowaniach w Europie o 30%. Ilość surowca, jaką dzięki temu uda się zaoszczędzić, odpowiada rzędowi plastikowych butelek dłuższemu niż równik.

· Do 2022 roku opakowania wszystkich środków do prania P&G, a do 2030 produktów wszystkich marek koncernu, będą w 100% nadawały się do recyklingu.

· Firma zwiększa zawartość odzyskanego plastiku w opakowaniach. Sama marka Ariel w ciągu najbliższych pięciu lat planuje dzięki recyklingowi zaoszczędzić taką ilość plastiku, jaka wystarczyłaby do wyprodukowania 200 milionów butelek z nieprzetworzonego surowca.

· Jesienią 2019 marka Head & Shoulders wprowadziła na polski rynek szampon w butelce wykonanej w 20% z plastiku zebranego na plażach: Head & Shoulders Beach Bottle. Zebrane i przetworzone odpady plastikowe stanowią 20% innowacyjnej butelki, a opakowanie Head & Shoulders nadaje się do recyklingu.

Walkę z odpadami zacznij od siebie

P&G zachęca także konsumentów do świadomego obchodzenia się z plastikowymi opakowaniami. Te, które nie trafią do odpowiedniego pojemnika na odpadki, nie zostaną przetworzone i będą zalegać na naszej planecie kilkaset lat - niszcząc otaczające nas środowisko, nie mówiąc o krajobrazie.

Tymczasem możliwości związane z recyklingiem i wielokrotnym wykorzystywaniem tworzyw sztucznych są coraz większe. Szybki proces przetwarzania i szerokie zastosowanie recyklatu w połączeniu z odpowiednimi nawykami segregowania może uratować nasze plaże, parki i lasy przed epidemią śmieci.

Materiał oryginalny: 570 kg śmieci zebranych w jeden dzień z kilku plaż nad Bałtykiem. Czy po koronawirusie grozi nam śmieciowa epidemia? - Nasze Miasto

Dodaj ogłoszenie

Wykryliśmy, że nadal blokujesz reklamy...

To dzięki reklamom możemy dostarczyć dla Ciebie wartościowe informacje. Jeśli cenisz naszą pracę, prosimy, odblokuj reklamy na naszej stronie.

Dziękujemy za Twoje wsparcie!

Jasne, chcę odblokować
Przycisk nie działa ?
1.
W prawym górnym rogu przegladarki znajdź i kliknij ikonkę AdBlock. Z otwartego menu wybierz opcję "Wstrzymaj blokowanie na stronach w tej domenie".
krok 1
2.
Pojawi się okienko AdBlock. Przesuń suwak maksymalnie w prawą stronę, a nastepnie kliknij "Wyklucz".
krok 2
3.
Gotowe! Zielona ikonka informuje, że reklamy na stronie zostały odblokowane.
krok 3