Nasza Loteria NaM - pasek na kartach artykułów

Wybory 2014 w Chełmie. Kandydaci odpowiadają na Wasze pytania. Longin Bożeński

KS
KS
Wybory 2014 w Chełmie - wywiad z Longinem Bożeńskim
Wybory 2014 w Chełmie - wywiad z Longinem Bożeńskim materiał komitetu
Prezentujemy kolejny wywiad z kandydatem na prezydenta Chełma - Longinem Bożeńskim. Niestety odpowiedzi na pytania, które nam wysłaliście nie doczekaliśmy się od Józefa Górnego, ani od Grzegorza Raniewicza.

Wybory 2014 w Chełmie. Longin Bożeński odpowiada na Wasze pytania
1. Jaki ma Pan pomysł na zachęcenie inwestorów do budowania firm w naszym mieście? Czy zechce Pan obniżać podatki? Jeśli tak, to na jakie inwestycje? Jeśli nie, to jak ich zachęcać do inwestowania w naszym regionie?
Tylko silni i konkurencyjni na rynku przedsiębiorcy mogą tworzyć nowe miejsca pracy. Samorząd uchwalając podatki i opłaty lokalne powinien kierować się kondycją podmiotów gospodarczych na swoim terenie. A ta na terenie Chełma nie jest dobra. Należy pilnie opracować program realnego wsparcia miejskich przedsiębiorców, nie może być dalej tak, że rozpoczynający działalność, zanim osiągnie przychód, nie mówiąc już o dochodzie, od razu jest zobowiązany do zapłaty podatku od nieruchomości, należy wprowadzić przejrzysty i zrozumiały dla wszystkich system odroczeń i ulg podatkowych leżących w gestii miasta, zwłaszcza dla nowych podmiotów, jak i dla podmiotów już istniejących, jeżeli otwierają nowe kierunki działalności gospodarczej. Chełmscy przedsiębiorcy chcą się rozwijać, chcą kupować nowe nieruchomości na terenie miasta, ale działanie w biznesie musi być przecież oparte o rachunek ekonomiczny. Zmiany sposobu użytkowania nieruchomości lub ich części nie mogą trwać miesiącami, czy latami, bo czas w biznesie jest równie ważny jak pieniądz. Jeżeli pomożemy przedsiębiorcom, oni pomogą chełmianom stwarzając nowe miejsca pracy.

2. W jaki sposób i czy chce Pan ściągnąć przemysł do Chełma. Jeśli tak, to jakiego rodzaju ma to być przemysł? W jaki sposób stworzyć nowe miejsca pracy w mieście, jeśli nie udałoby się ściągnąć inwestorów do miasta?

Działania samorządu na tym polu muszą być wielowątkowe, od aktywnego wspomagania i lobbowania za dobrymi działaniami w otoczeniu miasta, takimi jak budowa kopalni węgla kamiennego pod Chełmem, budowy obwodnicy miasta, po tworzenie warunków sprzyjających tworzeniu koniunktury rozwoju biznesu w samym mieście. Należy kontynuować prace nad rozwojem specjalnej podstrefy ekonomicznej stanowiącej część Mieleckiej Strefy Ekonomicznej. To w niej, dzięki ulgom i preferencjom podatkowym dla inwestorów mogą powstać wreszcie pierwsze od 30 lat produkcyjne miejsca pracy w naszym mieście. Zdecydowanej intensyfikacji wymagają prace przy koncepcji budowy Centrum Logistycznego tzw. suchego portu przeładunkowego w oparciu o kolejową trasę szerokotorową z Chełma na Ukrainę, tu sprzyja sytuacja zewnętrzna związana z akcesją Ukrainy do UE. Chełm leży w strefie małego ruchu granicznego, to dzięki naszym sąsiadom ze wschodu powstały i rozwijają się chełmskie hurtownie i sklepy i jest to trwała tendencja wzrostowa od kilku lat.

3. W jaki sposób zachęcić ludzi do osiedlania się w Chełmie?

Tworzeniem Chełma takim miastem w którym chce się żyć, miasta z dobrą infrastrukturą. komunalną , sprawną komunikacją, równymi czystymi i oświetlonymi ulicami (obecne energochłonne lampy uliczne należy szybko wymieniać na oszczędne lampy LED, co pozwoli nie tylko włączyć wszystkie lampy w mieście - obecnie świeci co druga - ale także, zmniejszyć koszty oświetlenia miejskiego o 70%), ale także bogatą ofertą kulturalną i przyciągającą gości naszego miasta ofertą turystyczną. Chełm to nie tylko ul. Lubelska, Lwowska i Plac Łuczkowskiego. Chełm to także ulice: Wolwinów, Kosynierów, Bazylany, Pszenna, Metalowa, Synów Pułku,, Krańcowa, Malowane, Poleska, Majdan (nazwa tej ulicy przewija się dokumentacji miejskiej od 215 lat), Wschodnia i Okszowska. Mieszkańcy tych ulic także płacą podatki mają więc prawo do tego by władze miasta pamiętały także o nich: o drogach po których jeżdżą, o chodnikach po których chodzą, o oświetleniu ich ulic czy o wodociągach i kanalizacji, sieci gazowniczej z których powinni korzystać jak inni mieszkańcy. Uzbrojenie w media terenów wokół tych ulic i dobre ich skomunikowanie z centrum miasta i innymi dzielnicami to bardzo poważny i możliwy do wykorzystania atut w zatrzymaniu mieszkańców przed opuszczaniem miasta, i masowym na dzień dzisiejszy osiedlaniem się w gminach ościennych, do tego potrzebna jest także preferencyjna polityka podatkowa, która w dalszej perspektywie da zysk miastu.

4. Jaki ma Pan pomysł na ul. Rejowiecką, Rampę Brzeską, Al. Przyjaźni i ul. Wschodnią? Czy ma Pan pomysł na to z jakich środków wyremontować całość K 12, która przebiega przez miasto?

Szczególnej uwagi wymaga drogownictwo, bo jest krwioobiegiem gospodarki i wyznacznikiem jakości życia mieszkańców. Należy aktywnie lobbować za budową obwodnicy Chełma w ciągu drogi krajowej S12 (Piaski-Dorohusk) jako inwestycji strategicznej dla rozwoju Chełma. Nowa obwodnica przejęłaby ruch ciężkich pojazdów, przejeżdżających dziś przez miasto w drodze do przejścia granicznego w Dorohusku. Wtedy istniejąca trasa w ciągu ulic: Rejowieckiej, Rampy Brzeskiej i Wschodniej stanie się arterią międzydzielnicową, aby jednak odciążyć centrum miasta z ruchu kołowego, potrzeba kolejnych tras międzydzielnicowych na osi wschód-zachód. Taką rolę będą pełnić zapisane w miejscowym planie zagospodarowania przestrzennego obwodnice: Południowa od ul. Podgórze do ul. Hrubieszowskiej, Wschodnia od ul. Hrubieszowskiej do ul. Wschodniej z nową przeprawą drogowo - mostową (wiaduktem nad torami w pobliżu obecnego przejazdu Kowelskiego), Północnej od ul. Wschodniej do ul.
Włodawskiej. Patrząc realnie, nie są to zamierzenia na jedną kadencję, ale należy je rozpocząć i konsekwentnie
odcinkami realizować. Nie można też zapominać jak wiele istniejących dróg osiedlowych wymaga pilnego remontu, wystarczy zjechać z głównej ulicy w dowolne osiedle aby się o tym przekonać.

5. Co z parkowaniem w centrum miasta? Ma Pan pomysł jak rozwiązać kwestię notorycznie parkujących samochodów na deptaku i pl. Łuczkowskiego? Czy wchodzi w grę wprowadzenie płatnych parkingów?
Gruntownej przebudowy wymaga organizacja ruchu w centrum miasta, część ulic należy wyłączyć całkowicie z ruchu drogowego i zamienić na parkingi bezpłatne ( jestem przeciwnikiem płatnego parkowania), na pozostałych ulicach w centrum miasta należy wprowadzić ruch jednokierunkowy (są po prostu zbyt wąskie), powiększy to także ilość miejsc parkingowych. Oczywiście najpierw muszą powstać sprawne w/w połączenia międzydzielnicowe i dogodne dojazdy i wyjazdy z centrum. Na Placu dr Łuczkowskiego panuje totalny chaos, głównie z powodu niekonsekwencji w egzekwowaniu przepisów wynikających z wprowadzonej organizacji ruchu, ale także z braku
pomysłów jego zagospodarowania i ożywienia tej przestrzeni publicznej.

6. Jak poprawić kondycję oświaty w Chełmie, by nie likwidować coraz więcej miejsc pracy?
Jeśli chodzi o szkolnictwo, to należy gruntownie odbudować chełmskie szkolnictwo zawodowe i techniczne, reagując elastycznie na potrzeby w tym zakresie.

od 12 lat
Wideo

Stop agresji drogowej. Film policji ze Starogardu Gdańskiego

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera
Wróć na chelm.naszemiasto.pl Nasze Miasto