Nasza Loteria NaM - pasek na kartach artykułów

Nowy rozkład jazdy pociągów - plusy i minusy

Nemeczek
Nemeczek
W niedzielę 11 grudnia 2011 r. wszedł w życie nowy rozkład jazdy pociągów, który będzie obowiązywał do 8 grudnia 2012 r. W ciągu roku należy się spodziewać minimum 3 korekt. Na Podkarpaciu ruch pasażerski obsługuje 2 przewoźników: Przewozy Regionalne i PKP Intercity.

PKP Intercity
Najpopularniejszymi pociągami tego przewoźnika są TLK (Twoje Linie Kolejowe, wcześniej Tanie Linie Kolejowe). Po 2 latach przerwy powrócono do nadawania nazw składom TLK. Obecnie przez Podkarpacie jeździ 9 par pociągów TLK (tam i z powrotem), czyli tyle ile poprzednio. Przez Rzeszów przejeżdża 8 z nich. W Przemyślu zaczyna (lub kończy) bieg 8 pociągów, a 1 w Zamościu. Pojawiły się nowe połączenia, a niektóre zlikwidowano.
Pociągi TLK kursują w relacji:

Przemyśl - Wrocław ("Bieszczady", "Pogórze" i "Dolnoślązak")
Szczecin ("Wołodyjowski" - z wagonami do i z Lwowa, "Przemyślanin"  - w tym sezonowo do Świnoujścia, "Kossak" )
Warszawa Wschodnia ("Brzechwa")
Zamość - Zielona Góra ("Hetman")
Uruchomiono nowy pociąg relacji Przemyśl - Wrocław ("Dolnoślązak") z wagonami do lub z Kijowa oraz 
relacji Przemyśl - Warszawa Wschodnia ("San") przez Leżajsk, Sandomierz.

Zlikwidowany został natomiast pociąg relacji Przemyśl - Poznań, a pociąg Przemyśl - Kołobrzeg został skrócony i obecnie zaczyna (lub kończy) bieg w Krakowie.
Drugim rodzajem pociągów spółki PKP Intercity są EIC (Ekspres Intercity). Przez Podkarpacie przejeżdża tylko 1 para takich pociągów, a mianowicie "Małopolska" relacji Przemyśl - Gdynia. Nie ma już natomiast pociągu EIC "Ekspres Lvov" na trasie Wrocław - Lwów.
Przewozy Regionalne
Dużą popularnością spośród oferty PR cieszą się pociągi IR (interREGIO). Niestety zmniejszyła się ich liczba. Ze stacji Rzeszów Gł. odjeżdżają obecnie 4 takie pociągi (rok temu 7, od czerwca 6, a od września 5) i tyle samo przyjeżdża (rok temu 6, a od września 5). Mniej pociągów IR jest związane z remontem linii z Rzeszowa do Krakowa. Należy mieć nadzieję, że będzie za to więcej wagonów.
Zlikwidowane zostały pociągi:

IR "Wielkopolanin" relacji Rzeszów - Poznań (w niektórych dniach do i ze Stalowej Woli Rozwadów)
IR "Podkarpacie" relacji Rzeszów - Gliwice (w niektórych dniach do i z Wrocławia)
"Łużyce" relacji Bolesławiec - Przemyśl (kursujący tylko w jednym kierunku).

Nowym połączeniem jest IR (bez nazwy) relacji Kraków - Przemyśl kursujący w obie strony (wcześniej tylko z Przemyśla), a IR "Reymont" z Łodzi Kaliskiej został wydłużony do i z Przemyśla (wcześniej kursował tylko do i z Krakowa).   Część kursujących poprzednio pociągów dotknęły pewne zmiany, a mianowicie IR "Galicja" do Wrocławia (sezonowo do Jeleniej Góry), teraz przez cały rok będzie jeździł do Jeleniej Góry. Stacją początkową będzie Przemyśl, a w odwotnym kierunku dojedzie tylko do Rzeszowa. Natomiast IR "WOŚP" do Warszawy Wschodniej będzie zaczynał kurs w Rzeszowie, a z powrotem wydłużono go do Przemyśla. Niekorzystna jest zmiana godziny odjazdu tego pociągu z Warszawy, który ze stolicy będzie wyruszał już po godzinie 12 (poprzednio wieczorem). Dzięki temu mieszkańcy regionu wyjeżdżający do stolicy w celach np. służbowych nie będą mieli szans na załatwienie tam swoich spraw i będą musieli szukać innych połączeń powrotnych. Po raz pierwszy część pociągów IR będzie się zatrzymywać w Ropczycach.Pociągi REGIO kursują na liniach lokalnych. Z Rzeszowa do Tarnowa odjeżdża 13 pociągów (poprzednio 14) w tym 5 bezpośrednich do Krakowa (poprzednio 6), a z Tarnowa przyjeżdża 15 (poprzednio 14) w tym 5 z Krakowa. Do Przemyśla odjeżdża 14 pociągów (bez zmian) i przyjeżdża też 14 (poprzednio 13). Przybyło po 1 pociągu z Tarnowa i Przemyśla do Rzeszowa. Po 1 parze pociągów kursuje z Rzeszowa i Przemyśla do Przeworska. Na linii Przeworsk - Stalowa Wola Rozwadów utrzymanych zostało 6 par pociągów. Na linii Rzeszów - Tarnobrzeg - Stalowa Wola Rozwadów kursuje 1 para pociągów do Tarnobrzega i 3 pary do Stalowej Woli Rozwadów, a ze Stalowej Woli do Lublina jeździ 5 par pociągów, w tym 2 z nich kursuje bezpośrednio z Rzeszowa do Lublina. Pozostałe 3 pary pociągów zaczynają i kończą kurs na stacji Stalowa Wola Południe.
Na linii Rzeszów - Jasło - Zagórz w dalszym ciągu kursuje 1 para pociągów do Jasła, 2 bezpośrednio do Zagórza oraz 1 bezpośrednio do Łupkowa. Ten ostatni pociąg kursuje tylko w wakacyjne weekendy. Na razie nie ma w rozkładzie jazdy pociągów z Zagórza do Łupkowa, ale nie wykluczone, że po czerwcowej korekcie znów się pojawią. Na linii do Jasła i Zagórza w dalszym ciągu trwają prace remontowe i w związku z tym do końca grudnia przedłużono kursowanie zastępczej komunikacji autobusowej, chociaż możliwe jest, że ten termin zostanie po raz kolejny przesunięty.
Największe zmiany są na trasie Jarosław - Horyniec Zdrój w związku z przywróceniem ruchu pasażerskiego na odcinku Horyniec Z. - Bełżec. Z Jarosławia do Horyńca Z. odjeżdża 5 pociągów (poprzednio 4), w tym 1 z Rzeszowa. W majowy weekend i wakacje 2 pociągi zostaną wydłużone do Zamościa, a 1 do Lublina. Natomiast z Horyńca Z. do Jarosławia kursuje 6 pociągów (poprzednio 4), w tym 1 do Rzeszowa. Sezonowo będą jeździć 2 pociągi z Zamościa i 1 z Lublina.
Wszystkie zmiany w kursowaniu pociągów lub zastąpieniu ich czasowo przez zastępczą komunikację autobusową można znaleźć w Rzeszowie na tablicy ogłoszeń obok dworcowej tablicy odjazdów bądź na stronie internetowej przewoźnika.
Niemiłą niespodzianką dla pasażerów jest brak drukowanej wersji rozkładu jazdy wspólnej dla obu przewoźników na terenie województwa podkarpackiego. Obydwie spółki wydały osobne rozkłady. Wersja PKP Intercity jest w formie ulotki, bezpłatna, dostępna obok kas. Natomiast rozkład PR jest dostępny w kasach za 2 zł. W nim tradycyjnie jak co roku są błędy, głównie "literówki".
Podsumowując, nowy rozkład jazdy pociągów ma zarówno plusy jak i minusy.
Plusy:

więcej pociągów Regio
nowe kierunki np. do Lublina i Zamościa przez Bełżec
zatrzymywanie się części składów IR w Ropczycach
przywrócenie kursów TLK przez Leżajsk i Sandomierz

Minusy:

mniej pociągów IR i EIC
dłuższa podróż ze względu na trwające remonty torów
zbyt wczesny odjazd pociągu IR z Warszawy
brak sezonowego połączenia z Kołobrzegiem
w dalszym ciągu gorsze połączenie Podkarpacia ze wschodnią częścią kraju np. brak bezpośrednich pociągów na Mazury
brak wspólnego drukowanego rozkładu jazdy obu przewoźników na terenie województwa podkarpackiego.

Artykuł w całości powstał na podstawie porównania obecnego z poprzednim rozkładem jazdy, własnych podróży i obserwacji, a w mniejszym stopniu w oparciu o strony internetowe przewoźników. Autor nie korzystał z informacji pojawiających się ostatnio w prasie, radiu czy telewizji. 

emisja bez ograniczeń wiekowych
Wideo

Jak działają oszuści - fałszywe SMS "od najbliższych"

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera

Materiał oryginalny: Nowy rozkład jazdy pociągów - plusy i minusy - Warszawa Nasze Miasto

Wróć na rzeszow.naszemiasto.pl Nasze Miasto