W poniedziałek w Kinie Zorza odbyło się spotkanie władz miasta z lokalnymi przedsiębiorcami w sprawie strategii rozwoju Chełmskiego Obszaru Funkcjonalnego. Na spotkaniu pojawili się przedstawiciele firmy Logos Consulting, która wykonuje projekt strategii. Plany rozwojowe obejmują gminy Chełm, Kamień i miasto Chełm. Strategia opracowana na lata 2014-2020 ma zawierać spis najważniejszych działań na które ChOF chce pozyskać środki.
Wśród wymienianych na spotkaniu kluczowych inwestycji znalazły się m. in:
- zakup nowego taboru,
- nowe połączenia komunikacyjne,
- możliwość łączenia różnych środków komunikacji np. możliwość przejazdu rowerem i przesiadki np. do autobusu,
- rozbudowa sieci wodno-kan w mieście,
- budowa obwodnicy południowej Chełma,
- przebudowa i remonty ulic: Ceramicznej, Hrubieszowskiej, Wojsławickiej, Bazylany-Wiercińskiego, Piwnej, Okszowskiej,
- przebudowa dworców w Chełmie,
- budowa ścieżek rowerowych: (Chełm-Kamień, wzdłuż ul. Zawadówka do Rejowca i Krasnegostawu, Chełmski Szlak Rowerowy, wzdłuż Lasu Kumowa Dolina, ścieżki wokół Chełma i włączenie ich w Szlak Rowerowy Polski Wschodniej),
- rozbudowa zbiorników wodnych na terenie ChOF,
- budowa obiektów sportowych w Kumowej Dolinie,
- utworzenie Samochodowego Centrum Logistycznego,
- utworzenie Kolejowego Terminalu Przeładunkowego,
- utworzenie Akademickiego Ośrodka Przedsiębiorczości,
- modernizacja Muzeum,
- Amfiteatr w Kumowej Dolinie.
To tylko niektóre z ambitnych planów dotyczących Chełmskiego Obszaru Funkcjonalnego. Strategia jest obecnie w fazie projektowania.
W maju ma być omawiana z mieszkańcami, podczas konsultacji, w czerwcu ma być gotowa i trafić pod głosowanie Rady Miasta Chełm i Rad Gmin Kamień i Chełm.
Podczas spotkania roboczego z przedsiębiorcami, miasto i przedstawiciele gmin chcieli usłyszeć jakie propozycje mają inwestorzy i jakich zadań i projektów oczekują.
Na spotkaniu padały głownie hasła dotyczące infrastruktury i jej rozbudowy, współpracy z Izbą Celną i postawienia na handel z Ukrainą. Przedsiębiorcy dopytywali również o infrastrukturę i powiększenie terenów inwestycyjnych w tzw. dzielnicy przemysłowej Chełma. Nie zabrakło pytań o działania związane z ekologią i budową trasy ekspresowej przez nasz region.
- Obecnie jest kilka wariantów budowy drogi ekspresowej. Mogę jedynie zapewnić, że obecna trasa nie będzie poszerzana ze względu na sąsiadujący z nią obszar Natura 2000. Nowa trasa z Chełma do przejścia granicznego w Dorohusku ma mieć 45 metrów szerokości, ale poza tym nic na obecną chwilę nie wiadomo - wyjaśniał zebranym Roman Kandziora, wójt gm. Kamień. - Do roku 2020 nikt nie będzie wiedział kiedy i za jakie pieniądze będzie budowana ta ekspresówka.
Planów jest sporo, jednak na spotkaniu nie padało zbyt dużo konkretów, te mają być omawiane na konsultacjach z mieszkańcami miasta. My niektóre z wymienionych na spotkaniu projektów postaramy się przytoczyć szerzej w kilku materiałach na naszej stronie.
Kto musi dopłacić do podatków?
Dołącz do nas na Facebooku!
Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!
Kontakt z redakcją
Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?